Saturday, September 6, 2025

कारक (Case) - Class 4,5,6,

In English grammar, "case" refers to the grammatical function of a noun or pronoun within a sentence. Specifically, it indicates how a noun or pronoun relates to other words, primarily through its role as subject, object, or possessor. 

In simple words, “case” shows a noun's or a pronoun's relationship with the other words in a sentence.

कारक (case) in Hindi grammar are the words which are commonly used before or after a noun, noun phrase, pronoun or verb. Additionally, it connects nouns, pronouns, and phrases to other words in a sentence to make the sentence comprehensible to readers.

 The Hindi and Sanskrit language has eight कारक.

Subjective case     कर्ता कारक   When a noun or a pronoun works as a subject in the sentence.

Objective case      कर्म कारक  When a noun or a pronoun works as an object in the sentence.

Instrumental case       करण कारक It indicates the means or instrument by which 

                                                        an action is performed.

                                                        It is generally represented by the use of 

                                                        prepositions like "by," "with," or through."

Dative case      संप्रदान कारक The dative case is used to indicate the indirect object of a verb, which is the recipient of the direct object. Essentially, it shows "to whom" or "for whom" the action of the verb is performed

Ablative Case     अपादान कारक It is a grammatical form used in some languages (like Latin) to indicate various relationships involving movement away from something, separation

Locative Case    अधिकरण कारक It indicates the location or place where an 

                                                           action takes place.

Possessive case    संबंध कारक    It indicates ownership or belonging, or 

                                                         association between two nouns or pronouns

Vocative case          संबोधन कारक  It is used when directly addressing someone 

                                                         or  something.

                                                                 

 

कारक

चिह्न

भाषा में प्रत्यय

1

कर्ता

ने

काम करने वाला

2

कर्म

को

जो काम किया जाए

3

करण

ने, से, द्वारा

काम का साधन

4

संप्रदान

के लिए

जिनके लिए काम किया जाए

5

अपादान

से

जिससे दूरी होती है

6

संबंध

का,के, की/ रा,रे री

एक दूसरे से संबंध

7

अधिकरण

में, पर

स्थान, आश्रय

8

संबोधन

हे! अरे!

पुकारना

 

उदाहरण अरे! सुधा, माली ने अपने बचाव के लिए, बगीचे से निकले साँप को चौकीदार की लाठी से मार डाला।


किसने मारा ?

माली ने

काम करने वाला

कर्ता कारक

किसको मारा ?

साँप को

जिस पर काम का असर पड़ा

कर्म कारक

किससे मारा ?

लाठी से

साधन/सहायता से

करण कारक

किसके लिए मारा ?

बचाव के लिए

किस कारण

संप्रदान कारक

साँप कहाँ से निकला ?

बगीचे से

कहाँ से अलग हुआ

अपादान कारक

किसकी लाठी ?

चौकीदार की

लाठी से चौकीदार का संबंध

संबंध कारक

कहाँ मारा ?

सड़क पर

कार्य का स्थान

अधिकरण कारक

किसको पुकारा ?

सुधा को

संबोधन

संबोधन कारक

For any other queries on this topicplease leave a comment in the comments section. I’m uploading two simple worksheets on this topic. 

   Your opinions and suggestions are most welcome. Happy teaching!!!

Thursday, August 7, 2025

Usage of words - ए/ये, ई/यी, लिए/लिये का प्रयोग

 This post is to clear the doubts about the use of ई/यी, ए/ये, लिए/लिये in Hindi spellings/sentences.

While teaching online students, I realized certain concepts of matras (मात्रा) are not clear, hence they make mistakes in pronouncing the words and in written Hindi.

A set of rules for modern standard Hindi spellings was formulated and approved by the Govt. of India. It’s known as हिंदी भाषा का मानक रूप”.

There are three terms relevant –

मानक रूप  -  standard form (जो सही है)

अमानक रूप -   non-standard form (जो गलत है)

मानकेत्तर    -   in use (चलन में)

A standardized version was necessary to make Hindi language learning easy, but it often gets

· लिए/लिये

लिए/लिये both are similar sounding words but their meaning and usage in the sentence are different.

             – पूर्ण स्वर

      ये – अर्ध स्वर (य् + ए – ये)

  •     लिये is used for verbs (क्रिया). It means “in exchange” (लेन-देन/ आदान प्रदान).

             eg.  राम ने दो सेब लिये।/ राम ने पाँच रूपये में दो सेब लिये।

      माली हाथ में फूल लिये था।

 

  •       (के) लिए is used in dative case. It means “for”.

 In Hindi grammar, the dative case is used in a transitive verb, to indicate for whose   advantage or disadvantage (के लिए) an action happens. eg. - उसके लिए, मेरे लिए, आपके  लिए, तुम्हारे लिए......

       Ram bought a doll for his daughter.

       राम ने अपनी बेटी के लिए गुड़िया खरीदी। (संप्रदान कारक)

    दादी को पूजा के लिए फूल चाहिए।

    राम ने पिताजी के लिए छाता खरीदा।

Ø  However, in indeclinable (अव्यय) ए-(पूर्ण स्वर) is used for words like इसलिए (so/therefore/here upon), चाहिए (desire/wish/needed/go for...)

   

· ए/ये

– पूर्ण-स्वर

          ये – अर्ध-स्वर (य्+ए – ये)

  •    Verbs (क्रिया शब्द) in singular form ending with या would end with ये/यी in the        plural form too. eg.-

                      आया – आये/आयी, गया – गये/गयी, नहाया – नहाये/नहायी

           किया – कीजिये, दिया – दिये, पढ़ाया - पढ़ायी

  •    Noun (संज्ञा शब्द) in singular form ending withयाwould end with ये in the           plural form too. eg.-

            भेड़िया – भेड़िये, डाकिया – डाकिये, रुपया – रुपये, गड़रिया - गड़रिये

  •     Verbs (क्रिया शब्द) in singular form ending with would end with ए/इए in the       plural form too. eg.-

           चला/चलना – चलिए, देखा/देखना – देखिए, सुना/सुनना – सुनिए/सुनाइए, 

            बोला/बोलना – बोलिए,...…

                       हुआ – हुए/हुई is an exception.

       Ø  To show respect, appreciation, direction or appealing, verbs end with . eg….

         आइए, देखिए, बैठिए, सोचिए, करिए, चाहिए.....

  •     Noun (संज्ञा शब्द) in singular form ending withwould end with in the              plural form too. eg.-

            जुआ – जुए, कुआँ – कुएँ, रुआ/रोंआ – रोएँ, कौआ – कौए

 

– पूर्ण-स्वर

      पूर्ण-स्वर is used only in noun (संज्ञा) words. eg…

      हलवाई, रज़ाई, मिठाई, लिखाई (लिखावट), पढ़ाई (भाव.सं), कढ़ाई, बुनाई, सिलाई,

      सिंचाई…..

        The only exception with verbs (क्रिया) is with हुआ – हुए/हुई.

            eg.   बच्चा पढ़ाई में कमज़ोर है। (भाववाचक सं.)

          गुरुजी ने कविता पढ़ायी।   (क्रिया)

Ø    Here I would like to point out one exception of use of नयी/नई used in terms of

    नयी दिल्ली/नई दिल्ली.

As per the rules of Hindi grammar नया – नयी but in terms of नयी दिल्ली/नई दिल्ली we do

 not find any explanation for the term used नई. The only explanation valid is that नई दिल्ली

 is a noun word (संज्ञा).

Ø According to the standardized version….

           ·    हलंत () should be called हल् चिह्न

·    ऐ/औ matra pronunciation is to be used in the following forms -

भय्या – भैया, सय्यद – सैयद, तय्यार – तैयार, गव्वया – गवैया

कव्वा – कौवा, हव्वा – हौवा....

Ø Words coming from Sanskrit (तत्सम शब्द) such as शय्या should not be

     changed to शैया.

Ø South Indian surnames अय्यर, नय्यर, रामय्या etc, are not to be written as एयर, नैयर, रामैया.

   I hope the doubts are cleared with the above explanation. For any other queries on this topic, please leave a comment in the comments section. I’m uploading two simple worksheets on this topic. 

   Your opinions and suggestions are most welcome. Happy teaching!!!

 

 

 

 

 

 

Contact Form

Name

Email *

Message *